titelbalk-informatie-vragen

Vaak gestelde vragen - Het optreden

FAQs - Het optreden
Heeft u vragen over de manier van het optreden? Wat kunt u verwachten? Is er een podium nodig? Waar moet u rekening mee houden? U vindt de antwoorden hier.

Met een podium kan Andy Dellenoy het publiek beter overzien. Zo kunnen hij beter inspelen op de gebeurtenissen in de zaal. Als er geen podium is, dan wordt het zicht belemmerd door het publiek wat voor hem staat of danst. Meestal kan hij dan niet meer dan 10 personen zien. Daardoor is interactie met het publiek erg lastig.

Plus, met een podium kan het publiek Andy ook zien! Hij is best actief op het podium. Met grapjes, dansjes, uitdrukkingen, enzovoorts... Dat maakt het optreden juist zo aantrekkelijk voor het publiek. En als dat wegvalt omdat er geen podium is, dan wordt de 'beleving' van het optreden een heel stuk minder.

De volgende adviezen zijn toch wel zeer raadzame regels:

Publiek tot 50 personen:
Podium niet perse nodig. Indien er een podium aanwezig is dan geldt:
Formaat: Minimaal 2 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: Maximaal 40cm hoog.
Naast het podium komen de speakers te staan.

Publiek van 51 to 150 personen:
Podium aan te raden. Indien er een podium aanwezig is dan geldt:
Formaat: Minimaal 2 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: maximaal 40cm hoog.
Naast het podium komen de speakers te staan.

Publiek van 151 to 350 personen:
Podium verplicht.
Formaat: Minimaal 3 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: 40cm tot 60cm hoog.
Naast het podium komen de speakers te staan.

Publiek van 350 of meer personen:
Podium verplicht.
Formaat: Minimaal 4 meter breed, 2 meter diep
Advieshoogte: 100 cm hoog.
De speakers komen meestal op het podium te staan.

Andy Dellenoy zal ongeveer 1,5 uur voor het optreden arriveren. Hij zal dan de apparatuur opbouwen, soundchecken en zich daarna opfrissen en omkleden.

Na afloop van het optreden zal Andy Dellenoy een korte pauze (+/- 15 minuten) nemen met bijvoorbeeld een kop koffie of een drankje. Deze tijd wordt ook gebruikt om contact te hebben met het publiek.

Daarna zal hij gaan omkleden en de apparatuur gaan afbreken en inladen.

Houdt u er rekening mee dat er ongeveer 1 uur nodig is om af te breken en in te laden. Bij grotere geluidsets is er vaak iets meer tijd nodig.

Vroeger was het de gewoonte dat het bruidspaar de avond opende met een openingsdans, waarbij na een 'chansee' iedereen een andere partner zoekt uit het publiek, zodat uiteindelijk iedereen op de vloer kwam.

Tegenwoordig zijn er diverse wensen en mogelijkheden voor het openen van een dans. De één wil graag een 'chansee' (het wisselen tijdens het dansen), de ander wil helemaal de dans niet openen. Andy staat open voor alle suggesties en wensen van u. Dus heeft u een eigen idee? Laat het gerust weten!

Enkele suggesties om de feestavond te openen:

De traditionele 'Chansee'
Andy roept het bruidspaar of jarige op de dansvloer, en starten met een foxtrot. Nadat er een rondje is gedanst, roept hij "Chansee!". Het bruidspaar gaat dan meestal de moeder en vader halen om verder te dansen. Na elke "Chansee!" worden er door de dansers weer andere mensen uit het publiek gehaald. Na enkele minuten staat zo het grootste deel van het publiek op de vloer. - Hierna is de dansvloer, en de feestavond officieel geopend.

Ik wil wel dansen, maar geen ouderwetse Chansee!
Geen probleem! Wij vragen u op de dansvloer, en vragen iedereen er omheen te gaan staan in een kring. Dan speelt hij ‘lang zullen ze leven’, met daar direct opvolgend een foxtrot waarbij hij iedereen zal vragen om lekker te gaan dansen. (Ze staan nu immers toch al op de dansvloer!)

De "Ik kan niet dansen" optie - een schuifeldans
Wat ook regelmatig gebeurt is, dat de dans geopend wordt met een langzaam ‘schuifel’ nummer. Dit gebeurt als het bruidspaar niet samen kan stijldansen.
Andy roept het bruidspaar wederom op de vloer. en zal iedereen vragen er omheen te gaan staan in een kring. Andy Dellenoy zal dan een romantisch lied spelen, meestal vooraf overlegd met het bruidspaar. Daarna speelt hij ‘lang zullen ze leven’, met daar direct opvolgend een foxtrot waarbij hij iedereen zal vragen om lekker te gaan dansen. (Ze staan nu immers toch al op de dansvloer!)

Een dans-battle
Soms heeft het bruidspaar een dans-battle ingestudeerd. Dat zijn aan elkaar geplakte liedjes op een CD of USB stick waar het bruidspaar dan een leuke dans op hebben gemaakt. Andy hoeft dan zelf niets te doen als alleen de muziek aanzetten die het bruidspaar hem heeft gegeven. Op youtube zijn er leuke filmpjes te vinden. (Zoek op: "dance battle wedding") Daarna pakt zanger Andy het natuurlijk passend op!

Gewoon een foxtrot - niet te veel poespas
En geloof me, u bent echt niet de enige die hiervoor kiest!
Wanneer alle gasten binnen zijn, en een plaats hebben gevonden, dan nodigt Andy u uit om op de dansvloer te komen. Hij speelt dan een foxtrot en verteld tijdens het lied, dat degene die ook willen dansen nu ook op de vloer mogen komen. Dan is er dus geen chansee.

Ter aanvulling
In 99 van de 100 gevallen gaan de mensen na de eerste dans weer zitten. Ze willen eerst bijkletsen met de familie en vrienden. Schrik dan niet dat in het eerste uur weinig activiteit op de dansvloer is. De meeste bruidsparen of feestvarkens worden dan een beetje zenuwachtig. "De mensen zullen toch wel gaan dansen zeker?!"
Wees niet bang, dit gebeurt op bijna elk feest. Een tijdje later zal de vloer automatisch weer gevuld gaan worden en wordt het een geweldig knalfeest!

Na ongeveer 1 tot 1,5 uur (afhankelijk van de situatie) neemt Andy een kleine pauze van ongeveer 15 minuten. In de pauze heeft hij passende pauzemuziek. U hoeft daar in principe dus niet naar om te kijken.

Indien uzelf (of een DJ) pauzemuziek wenst te draaien, dan is er wel het vriendelijke doch dringende verzoek om dat in dezelfde sfeer te houden als het repertoire van de artiest. Omdat hij anders veel moeite moeten doen om het publiek weer in de sfeer van de artiest te krijgen.

Als voorbeeld: Indien er door u in de pauze house-, hardcore- of jumpstyle muziek gedraaid wordt, en Andy begint daarna weer met amusement muziek, dan ligt dat geheel buiten de opgebouwde sfeer van dat moment.

Standaard duurt een avondvullend optreden 4 x 60 minuten in een tijdspanne van maximaal 4½ uur. Korter kan ook, maar dat heeft helaas geen invloed op de prijs.

Meestal zijn er 3 korte pauzes. Andy werkt echter niet met setlists, vaste schema's of vaste repertoire keuzes, dus de tijden kunnen ter plaatse aangepast worden.

Wanneer de dansvloer net vol staat, dan moet hij natuurlijk geen pauze gaan houden. Zoals altijd kijkt hij naar de situatie en het publiek, en daar past hiij het pauzeschema ook op aan.

De opbouw van de sfeer tijdens een avondvullend programma is vaak van rustig (achtergrond muziek in het begin van de avond) tot uitbundig (feest/meezingen/dansen) in de verdere loop van de avond. Die sfeer bouwt zich op, door onze interactie met het publiek. Elke avond is echter weer uniek. Andy Dellenoy bepaalt de muziekkeuze, aan de situatie van dat moment. In een grote feesttent zal hij bijvoorbeeld niet met een achtergrond muziek gaan starten.

Langer optreden kan ook! Heeft u specifieke vragen, neem dan gewoon even contact met ons op, om de diverse mogelijkheden voor uw situatie door te spreken.

Een vraag die bijna elk optreden gesteld wordt: "Het gaat toch niet te hard hè? We willen nog wel gewoon kunnen praten!"

Ik kunnen u gelijk geruststellen... Andy houdt altijd rekening met uw wensen! En er zelden klachten over de volumes. Juist omdat hij het publiek zeer goed in de gaten houdt.

Er zijn truukjes om te kunnen zien of het volume te hard is of niet. En daarbij; met een one-man-band is er geen 'drummer', 'trompetist' of een 'gitarist' die geen volumeknop heeft op zijn instrument. Een drummer kan nu eenmaal niet fluisterzacht drummen. Bij een one-man-band met keyboards kan dat wel.

Andy kan, bij wijze van spreken, zo zacht spelen dat er geen geluid meer uit de speakers komt. Het enige wat hij niet kan regelen qua volume is hetgeen wat er aan geluid en volume uit de mond komt tijdens het zingen. Soms is er zangtechnisch nu eenmaal een bepaald volume nodig om de juiste toon en dynamiek te krijgen.

Andy maakt gebruik van een in-ear monitor. Dat zijn speciale oordopjes die werken als een koptelefoon, waardoor hij zichzelf ALTIJD kan horen, zelfs als de volumeknoppen helemaal dicht staan!

Dat gezegd hebbende;

Als het volume zo zacht is, dat niemand de muziek kan horen, dan kan Andy natuurlijk onmogelijk een feest maken. Muziek moet beleefd worden om er van te kunnen genieten. Daarom zal gedurende de feestavond het volume geleidelijk omhoog gaan om zo het feest een geweldige ervaring te laten worden.

Meestal zal Andy tijdens het begin van het optreden het volume zodanig instellen dat mensen op een normale manier met elkaar kunnen praten. Na ongeveer een uur, zal het volume geleidelijk harder gaan. Maar nooit zullen de glazen van de tafels af trillen. Volume mag, en is vaak noodzakelijk, maar het hoeft niet loei-hard!

Vaak wordt er gevraagd om het geluid door te lussen (inprikken) naar een bestaande geluidinstallatie van de locatie, zodat Andy zijn geluidsboxen niet hoeft op te stellen.

Hij zal ter plaatse bekijken of de kwaliteit van de gebruikte installatie op de locatie voldoende is. Dit is zelden van voldoende kwaliteit voor live-muziek.

Realiseer daarbij dat muziek van een CD heel anders is dan live-muziek, waarbij veel meer dynamiek in de muziek aanwezig is. Als voorbeeld: Het geluid van een CD kan fantastisch klinken, maar wanneer er dan live gezongen of piano gespeeld wordt, dan kraakt het geluid uit de boxen.

In bijna alle gevallen wordt daarom de eigen P.A. (geluidinstallatie) opgesteld, en kan er als ondersteuning doorgelust worden naar de installatie van de locatie. (Zodat er overal wat te horen is).

Indien er doorgelust/ingeprikt moet worden: U krijgt dan 2 XLR Male stekkers die u in uw installatie kunt aansluiten.

Wanneer u specifieke vragen heeft over dit onderwerp, dan kunt u het beste even contact met ons opnemen.

Het geluid is van groot belang bij een optreden van Andy's one-man-band.

Als het geluid te zacht is, dan vervalt de kracht van de show. Hij kunnen dan heel moeilijk het publiek aansporen om mee te zingen en te dansen.
Als het geluid echter te hard of te schel is, dan klagen de mensen, lopen weg en dat is dus ook niet goed.

Het geluid moet voldoende kracht hebben om ook de lage tonen goed weer te geven. Het is namelijk een feit dat mensen al vanzelf mee gaan dansen wanneer de muziek 'gevoeld' wordt. Maar, de mensen moeten ook nog met elkaar kunnen praten. Het is ook weer niet de bedoeling dat de dakpannen van het dak af rammelen. (So to speak).

U ziet, het geluid verzorgen is echt een vak apart. Het houdt meer in dan alleen het volume hoger of lager zetten! Daarom is Andy kritisch als hij de show op een aanwezige geluidset moet aansluiten. Meestal bent u verplicht om het eigen geluid van de one-man-band te accepteren. Alleen dan kan hij 'zorgenvrij' optreden en weet hij zeker dat de show en muziek op de goede manier wordt overgebracht aan het publiek.

Er wordt alleen gewerkt met professionele geluidsystemen, afgestemd op het aantal personen in het publiek. Wij streven naar professionele kwaliteit.

Overleg - overleg en overleg!
Indien er al geluid aanwezig is, dan dient u vooraf(!) contact met ons op te nemen zodat wij technisch overleg kunnen hebben over het aanwezige geluid. Wij behouden ons ten aller tijde het recht om te besluiten om toch onze eigen geluidset te plaatsen. Als wij denken dat het aanwezige geluid een afbreuk zal doen op ons optreden, dan zal het niet door ons geaccepteerd worden!

Een show van ons heeft geluidstechnisch een zeer grote dynamiek, en is totaal niet te vergelijken met muziek van een CD. Een CD kan zeer goed klinken op de geluidsystemen van een locatie, maar bij krachtig gezongen liedjes of heftige solo's kunnen de boxen aan alle kanten gaan kraken. Vandaar dat wij ons het recht voorbehouden om onze eigen geluidsystemen te gebruiken.

Het is overigens mogelijk om, in overleg, onze geluidset te koppelen aan het geluidsysteem van de locatie. Mits het een kwalitatieve aanvulling is op onze show.

Ten alle tijden:
De Front of House (F.O.H.) dient van professionele kwaliteit te zijn, met voldoende capaciteit om op een behoorlijk volumeniveau het aanwezige publiek te kunnen bereiken. Met een ‘achtergrond’ volume kun je bijna geen feest maken! (Dit is natuurlijk wel voldoende tijdens easy-listening sessies.)
Indien de kwaliteit van de F.O.H. dermate slecht is dat ons optreden in diskrediet wordt gebracht, dan kan dit optreden geweigerd worden door ons team. Hierbij vervalt uw recht tot het voldoen van de afgesproken gage niet.

Helaas zijn wij kritisch geworden door de vele teleurstellingen in het verleden waarbij professioneel geluid beloofd wordt, maar wat een zelfbouw project van een hobbyist blijkt te zijn. En slecht geluid is uiteindelijk slecht voor uw publiek!

Ten alle tijden dient de apparatuur (en natuurlijk ook de artiesten) ‘veilig’ te staan voor het feestende publiek. De apparatuur moet niet omver gelopen kunnen worden door het dansende/feestende publiek. Dit gebeurt namelijk wèl wanneer de band ook op de dansvloer staat! Niets is zo vervelend als een optreden dat moet stoppen omdat de apparatuur op de grond ligt.

De meest voor de hand liggende methode is het gebruik van een podium die zodoende afstand creëert tussen de dansvloer en de apparatuur.
Overigens zal de noodzaak van een podium voor de veiligheid van de apparatuur in een café meer aanwezig zijn dan bij het maken van easy-listening muziek in een restaurant.

Het gebeurt helaas wel eens dat een klant (uit het publiek) iets teveel heeft gedronken of iets te enthousiast wordt waardoor deze een optreden belemmeren. Daarom:
Personen die het optreden belemmeren, dienen door de opdrachtgever uit de buurt van het podium gehouden te worden. In de praktijk komt dit gelukkig bijna nooit voor.

Social Media

facebook googleplus twitter youtube